De advocatuur staat onder druk om te veranderen; althans als je de vele berichtgeving hierover mag geloven. Er komen geregeld berichten dat klanten meer transparantie en lagere kosten willen, terwijl ze ook steeds zelfstandiger worden, dat steeds meer advocaten hun werk/prive verhouding anders willen, dat de concurrentie sterker en heviger wordt en dat de digitale advocaat in opkomst is.

Los van de waarheid van deze toekomstvoorspellingen is het wel goed kritisch te kijken naar de veranderingen in de beroepsgroep. De afgelopen jaren is er in de kern van de advocatuur eigenlijk weinig veranderd. Er wordt wel geoefend met andere prijsmodellen en digitale portalen en men is zich meer bewust van bedrijfsvoering.. Sommige kantoren zijn hierbij echte voorlopers en trekken aan vernieuwingen op kantoor. Maar in de kern werken veel advocaat nog het liefst als de expert, liefst alleen, aan vele zaken tegelijkertijd, met een mooie factuur aan het einde.

Maar wat kan je doen als kantoor als je merkt dat de concurrentie toeneemt, de druk op prijzen oploopt, de opdrachten niet vanzelf meer komen en de klant kritischer wordt. Het nieuwe advocatenkantoor in de buurt ziet er hip en aantrekkelijk uit en een aantal klanten is al overgestapt. Welke stappen kan je zetten als traditioneel, gedegen en betrouwbaar kantoor met een lange staat van dienst? We hebben het hierbij niet over paar procent van zaken waarbij de beste experts van Nederland nodig zijn. Dit gaat over de overige 95% van het vak van advocaat.

Zoals met elke vernieuwing van een organisatie-inrichting begint het met het goed en kritisch kijken naar de echte toegevoegde waarde van het kantoor en van de advocaat. Niet louter vanuit wat je biedt, maar vooral vanuit welke ‘waarde’ de klant vraagt. De kern van elke goede dienstverlener is immers het leveren van de juiste, lees de gevraagde, waarde voor de klanten. Dat betekent focus en het leveren van de gevraagde kwaliteit voor de juiste prijs.

Daarnaast is het belangrijk om adaptief te kunnen zijn in dienstverlening en financiële marge te creëren. Meegaan met de gewenste vorm van ondernemerschap van de nieuwe advocaten is daarbij randvoorwaardelijk; deze generatie wil gewoon andere verhoudingen en dat kan je eenvoudigweg niet negeren. Ten slotte is het gebruik van digitale media vaak dermate verouderd dat goed gedigitaliseerde kantoren de concurrentie met klanten steeds eenvoudig winnen.

Concreet zien we vijf speerpunten:

  • de gewenste klantwaarde
  • het managen van dossiers
  • digitaal werken
  • financieel focussen op marge.
  • tegelijkertijd zal een kantoor een nieuwe manier moeten vinden voor de interne verdeling van ondernemersrisico en verdiensten dat past binnen deze tijdsgeest.

De Nieuwe Adviseurs werken aan de toekomst van professionele dienstverleners. We begeleiden daarbij diverse kantoren in hun vraagstukken voor hun toekomst.