De Nieuwe Adviseurs worden steeds vaker betrokken bij discussies over vernieuwingen in de advocatuur. Onlangs waren we samen met 16 andere vernieuwers in de advocatuur te gast bij Bruggink & Van der Velden Advocaten en Belastingadviseurs in Utrecht (BvdV). We spraken over hoe een advocatenkantoor kan reageren en zich kan inrichten op de aanstaande vernieuwingen. Een mooi verslag staat op de website van BvdV.

Een paar sleutelbegrippen:

  • Durf te kiezen voor welke klanten je actief wilt zijn
  • Stel je op als juridisch adviseur van een klant ipv een juridisch expert bij een zaak. (focus op klanten ipv zaken)
  • Wees je bewust welke waarde je levert aan een klant in relatie tot de kosten
  • Klanten worden zo de beste ambassadeurs van je kantoor
  • Wees je bewust dat de nieuwe generatie advocaten andere eisen en wensen hebben t.a.v. partnermodel, samenwerking, verdienmodellen, e.d.
  • Focus op margeverbetering, de trend van dalende tarieven zal zich voortzetten, dus moet er vooral gekeken worden naar de kosten.
  • Digitaliseer je werkomgeving en leer slim en goed gebruik ervan te maken

De organisatie van deze discussie was in handen van Law4ce, een mooi netwerk initiatief in de advocatuur.